8 måter å hamre vekk sløsing på byggeplassen

Alt som ikke bringer verdi til en byggeplass kaller vi sløsing. LEX jobber med produksjonsfilosofiene i Lean-metoden for å unngå nettopp det. Vil du vite hvordan?

 

Flere og flere gjør det! Et stadig økende antall firma i bygg-og anleggsbransjen lener seg nå på Lean-metoden – som skal maksimere verdi for kundene og samtidig minimere eller redusere all sløsing. Selve metoden ble oppfunnet av bilbransjen for flere tiår siden, og ideén er egentlig ganske enkel: Alt som forbruker ressurser uten å skape verdi skal bort. De aller fleste type industrier og arbeidsprosesser kan dra nytte av den, men metoden er jo spesielt attraktiv for en bransje som vår, hvor budsjett, tidsskjema og sikkerhet står høyt på prioriteringslisten.

Men måten å utføre dette på er riktignok veldig annerledes enn de mer tradisjonelle arbeidsmetoder mange i byggebransjen tidligere har brukt. Dette gjør at en korrekt utførsel av Lean-filosofien og selve teknikkene kan være vanskelig å implementere. Men. Det finnes spesifikk hjelp for optimalisering.

Èn oppskrift løser mange problemer

Helt konkret finnes det åtte prinsipper man kan guides av, og selve oppskriften kan du lese lenger ned i denne blogg-artikkelen. For følger man disse åtte prinsippene – disse forskjellige måtene å “hamre vekk” sløsing på byggeplassen – så vil firmaets kostnader krympe, det vil redusere tidsbruk på byggeplassen, øke produktiviteten og gjøre jobben med å lede prosjektene mer effektive. Prinsippene representerer rett og slett en holistisk tilnærming til konstruksjonsprosessen. Det handler i bunn og grunn om god flyt.

Arbeidsflyt og kontinuerlig forbedring er viktig

Lean-metoden er som mest ideell når man organiserer en kontinuerlig, uavbrutt arbeidsflyt som er forutsigbar og til å stole på. “Rekkefølge” er et nøkkelord i konstruksjonsarbeid. Du kan ikke reise et byggverk før grunnmuren er laget for eksempel. Tydelig kommunikasjon mellom alle parter er essensielt for å oppnå best mulig arbeidsflyt. Om noen henger etter er det viktig å både gi og få beskjed om det, slik at verdifulle justeringer kan gjøres for å unngå sløsing i form av tid, bevegelse og overflødige forsyninger. I hjertet av metoden ligger ståltroen på at det stadig er mulig – og nødvendig – å kontinuerlig forbedre prosesser. Slik at hvert nye prosjekt stadig står stødigere.

Ikke bare “hva” som bygges, men “hvordan”

Tradisjonelt sett har utbyggere forholdt seg til hva kunden ønsker skal bygges, og hva det inkluderer av planer og spesifikasjoner. Lean-metoden derimot, skjønner at kundens verdi ligger dypere. Det handler ikke bare om hva som skal bygges, men hvordan. Å virkelig forstå kundens ønske om verdi krever tillit på flere nivåer i planleggingsfasen av et prosjekt. Lean-metoden knytter derfor sammen alle involverte, som byggherre, arkitekt, ingeniører, utbyggere, underleverandører og utstyrsleverandører. Man leverer ikke bare det kunden vil ha, men gir også råd og hjelper til med å tilrettelegge forventninger gjennom hele prosjektet.

Forandring utfordrer, men fryder til slutt

Byggebransjen er ikke immun mot tendensen til å klamre seg til “gamlemåten” og sno seg unna forandring, men de mange fordelene med Lean-metoden er tiltalende på flere måter og gjør at stadig flere firma tar på seg utfordringen. For når prosjekter blir levert i tide, til fastsatt budsjett og med den eksakte verdien som kunden forventet, så kommer alle involverte bedre ut av det.

Det ultimate målet med Lean-metoden er å unngå sløsing for enhver pris. Det skal eliminates bort i hvert steg av byggeprosessen og ser muligheter for dette i overalt.

Hvert steg som ikke tilfører verdi blir fjernet.

Og slik gjør vi det:

1. Unngå feil første gang

Alt som ikke er gjort korrekt ved første forsøk blir plutselig til feil, mangler eller defekter som resulterer i at man må gjøre samme jobben om igjen. Det krever mye tid og ressurser. Derfor er det viktig å perfeksjonere produktet og skape en pålitelig flyt fra første ledd.

2. Vær oppmerksom på overproduksjon

Dette er en av de mest kostbare sløsingene. Når en oppgave blir ferdigstilt før tiden, eller i forkant av når neste del av byggeprosessen har mulighet til å skulle starte, kaller man det overproduksjon. Det skjer også om man bygger mer enn det kunden ønsket. Dette igjen skaper da enda mer sløsing i videre ledd, i form av mer transport og overflødig utstyr (som beskrevet i punkt 5 og 6.)

3. Unngå venting med “involverende planlegging”

Noe av den aller vanligste sløsingen av tid på byggeplassen er når arbeiderne er klare til å utføre oppgavene sine, men må vente på at de nødvendige matrialene skal bli levert. Unødvendig venting skjer også om en essensiell oppgave i prosessen ikke er fullført enda. Og venting er tapt tid. Derfor er det viktig å kontinuerlig forbedre seg, og dra nytte av involverende planlegging. Du har sikkert vært med på å bli irritert over å måtte oppholde deg lenger enn nødvendig i et fly som nettopp har landet, fordi bakkepersonalet på flyplassen ikke er på rett sted til rett tid, selv om pilot, crew og alle passasjerer gjorde en innsats for å komme fram når de skulle. Ikke sant? Irriterende for alle parter.

4. Pass på å ikke la ubrukt talent gå til spille

Alle som arbeider på en byggeplass har ulike erfaringer og talenter. Men når rett menneske ikke er satt til å gjøre rett oppgave går vedkommendes talent, utføringsevne og kunnskap rett i vasken. Det handler om å ta vare på og utnytte folks potensiale, og bruke det på rett sted til rett tid. Å ikke ta dette punktet på alvor kan føre til uengasjerte arbeidere og høy frekvens på utskifting i teamet.

5. Ikke transporter folk og materialer for tidlig

Det ligger mye sløsing i at arbeidere, materialer og verktøy blir transportert til byggeplassen før de trengs på stedet. Eller at ting blir forflyttet lengre enn de behøver, eller oftere enn de trenger. Det kan handle om å unngå å handle utstyr fra en leverandør som er lengre unna enn en geografisk nærmere forhandler. Eller å sende mer materialer som trengs, for så å sende de tilbake ígjen.

6. Forsyninger trengs ikke, før de trengs

Materialer og forsyninger som ikke umiddelbart behøves blir sett på som overflødig utstyr som tar opp lagerplass, holder tilbake budsjetter og kan bli mindre verdt i form av at de degraderer under ventetiden. Se for deg et unødvendig ekstra lasteplan med trebjelker som må stues unna og plutselig råtner på et lager. Sløsing.

7. Vær oppmerksom på unødvendig forflytning

Å flytte på saker og ting, slik som å øke avstanden mellom arbeidere og materialer, blir sett på som sløsing av bevegelse.

8. Overprestering bør unngås

Når segmenter eller aktiviteter som ikke gir noen verdi til kunden blir lagt til utførelsen blir det sett på som overprestering. Ironisk nok skjer dette ofte når man forsøker å unngå de andre stegene i sløsing-guiden forklart over.